Kpop Nedir? Kpop ın Yolculuk Serüveni

KPOP VE KPOP TANIMLAMASININ YOLCULUĞU

GİRİŞ

Kpop dendiği zaman ilk önce gruplar , fandomlar ve belli başlı korece kelimelerin akla gelmesi olağan. Fakat kpop bundan daha fazlası , kpop endüstürüleşmiş koca bir pazar ve sistem bütünü. Hadi şimdi kpop oluşumuna yakından bakalım. Daha sonra da bu yolculukları sistemli bir şekilde jenarasyon ve jenerasyon özellikleriyle birlikte inceleyelim ve kpop ı kpop yapan batıdan ayıran özelliklere değinelim.

KPOP  NEDİR?

Dilini bilmeseniz bile kpop müzik videoları ve performansları tüm izleyicileri ekrana bağlayacak şekilde tasarlanmıştır. Son derece ağır kareografilerin bir araya getirilmesi , canlı görsel arka planlar , sentezlenmiş müzikler ve sanatçıların giydiği son moda kıyafetler izleyicinin zihninde saplanmıştır.

Kpop sanatçıları düzgün temiz görünümleriyle , yüksek kalite canlı ve kaydedilmiş performansları , orta sınıf değerlere olan güçlü vurgularıyla G.Kore'de tanınınır. Kpop'ın küresel olarak başarıya ulaşmasında rol alan nedenlerden biri de dil engelinden bağımsız olarak Kore'nin dışındaki kültürlerle derinden etkileşime girmesidir.

Bir alt kültür olarak kpop batı dünyasındaki çağdaş fandomlarından farklı olarak kendi etiği ve kurallarının bulunmasıdır. Örnek olarak genç kpop sanatçılarının kendinden büyük ya da kendisinden daha kıdemli olan kişilere karşı eğilmesi beklenmektedir. Bunun gibi normlara uymadıkları takdirde medya tarafında sık sık eleştirilirler. Bu durumun yanında kpop gruplarının kendi içinde dahi bir hiyerarşisi bulunmaktadır. Grup içinde yönetim becerisi olan ya da yaşca büyük olan bir kişi lider olarak şeçilir , lider grubun sahnedeki davranışları yönlendirmede ve grup içindeki anlaşmazlıkları idare etme gibi sorumluluklarla görevlendirilir. Sıklıkla grubun başarısını etkileyen en genç üyedir. Maknae olarak bilinir. Maknae grubun tatlılığı ile ortaya çıkan yüzüdür.

Batı müziğinden farklı olarak kpop estetik bir formül ve tada sahiptir. Ve Güney Kore'de kişiler çok erken yaşta yönetilmeye ve yetiştirilmete başlanır. Ülkenin diğer tasarım ihracatlarında olduğu gibi kpop müziğide mükemmellik gerektiriyor.

Kpop'ın başlangıcı her ne kadar 90'lı yıllarda olsa da kültürel olarak harmanlanması çok daha önceye dayanmaktadır. Kpop büyük ölçüde 1950 lerde gelen batı kültürü ile şekilllenmiştir. Fakat Kore Savaşı'na kadar herhangi bir amerikan yıldızı Güney Kore'de performans sergilememiştir. Savaştan sonra performans sergileyen amerikalı yıldızların performansları batı tarzının brnimsenmesine neden olmuştur.

1954 M.Monroe'nun G.Kore ziyareti.
M.Monroe'nin göz alıcı figürü G.Kore'de bir fırtına yaratmıştır. O dönemlerde Amerika'daki kız grubu "The Ronettes or The Andrews Sisters "  kendilerine entegre ederek batı tarzını örnek alındı.
The Ronettes or The Andrews Sisters















Batı kültürünün ara sıra olan uygulamalarına rağmen aynı zamanda Güney Kore hükümeti kpop'ı kültürel bir mihenk taşı ve para kazandıran bir girişim olarak görmüş , giderek daha fazla desteklemiştir. Hatta sosyal medya aracılığı ile bu müzikleri ve videolarının yayılmasına ek olarak yeni sanatçıların eğitimine yatırım yaparak hükümet ekonomisinin önemli bir bölümüyle bu girişimi desteklemiştir.

Kpop'ın bu kadar büyümesinde elbetteki tek etken hükümet değildir bunun yanında amerika ve avrupadaki erkek gruplarının hayran kitlesi olduğu gibi (bkz: One Direction ) kpop endüstirisinin sürekliliğine büyük etkisi bulunan fandomlarda önemli bir güç olmuştur.

Kpop endüstürisininin büyük bir kısmını elinde tutan 3 büyük şirket vardır. Bunlar YG , SM ,JYP dir.
Bu şirketler kpop'ın oluşmasında ilk adımları atmışlar kore müzik ve eğlence sektörünü elinde tutmuşlar , sektörü yöneten şirketler olmuşlardır. Aynı zamanda potansiyel yıldızları şirketleri altına alıp eğitim ve temel ihtiyaçları sağlayarak milyonlarca dolarlık gelir sağlayan şirket konumundadırlar.

KPOP'IN MÜZİKSEL YOLCUĞU

Kpop'ın oluşumunu ve ne olduğuna dair bir fikir edindikten sonra şimdi de kpop'ın müziksel açıdan içine dalarak bir yolculuğa çıkalım.

Daha önceden de belirtildiği gibi kpop tam anlamıyla 1990'lı yıllara  Seo Taiji and Boys  adlı grubun Kore'deki başarısıyla ortaya çıkmıştır. 90'lı yıllara kadar geçerli olmayan rap,tekno ve hip-hop tarzı ilk defa bu grup tarafından Kore'de inanılmaz bir etki oluşmuş ve böylece kpop denen bir alt kültür oluşmuştur. Kpop günümüze gelene kadar hem müzik hem dans çeşitli tarzlardan geçerek şu ana kadar ileri boyutlara gelmiştir. Şimdi Kpop'ı daha iyi anlamak için bir jenarasyon yolculuğuna çıkalım.

1.NESİL ( 1992-2002 )

Seo Taiji and Boys

Seo Taiji and Boys un temsilcisi olduğu ilk dönem kpop gruplarıdır. 
Bu grup doğu ve batı kültürünü birbirine entegre ederek , sözlerin arasına ingilizce kelimeler serpiştirerek korede hit olmuş ,korede modern müziğin temsicileri haline gelmiş ve kendilerinden sonra gelen H.O.T , Sechs Kies , Fin-KL, Sech Kies, S.E.S, Shinhwa gibi idol gruplarını etkilemiştir. 1.nesilin idol grupları inanılmaz popüler olmuş , geniş kitlelere yayılmış, tutkulu ve rekabetçi fandomları ilk defa ortaya çıkarmıştır. 90'lı yılların grupları şimdiki normları etkilemiştir.

Dijital müzik piyasının olmamasından dolayı fiziksel satışlar aşırı miktarda fazla olmuştur. Bu jnesilden sonra bir süre boşluk olmuş Rain, Lee Hyori gibi solo sanatçılar önem arz etmiştir. İşte birinci jenarasyondan önemli temsilciler ve onların şarkıları.







2.NESİL ( 2003-2008/9 )
2. nesil  grupları TVXQ! ve BEAST kendilerinden önceki idollerden farklı olarak hip-hop etkili tarz yerine dans,ballad tarzına dönüşmüş ve birinci jenarasyon idolerinin mistik ve züppe havası yerini sıcak-dostça ve hayranları ile etkileşime geçilen idol gruplarına  kapı açmıştır.
1.nesil şimdiki idollerin nasıl temelini attıysa ikinci nesil de üst düzey moda anlayışını, benzersiz saç şekillerini ve titizlikle koregraflanmış dans hareketlerini önceki kuşağından almıştır. Bu dönem kpop'ın G.Kore dışına çoğunlukla Japonya'ya ve diğer asya ülkelerine yayılarak "Hallyu"akımının ortaya çıktığı nesildir.Uluslarası fandomlar oluşmuş koreli idollerin televizyonda hemen hemen her programlarda çıktığı , idol merkezli televizyon programlarının olduğu , halkın ilgisinin idolllere karşı yoğun olduğu bir nesil olmuştur. Bu dönemin önemli grupları BİGBANG, TVXQ, SUPER JUNİOR,Wonder Girls, SNSD, KARA, 2NE1, 2PM, 4minute, Fx, Shinee  olmuştur.
Bu nesilde iki önemli grup kpop'ın küreselleşmesi açısından öncü olmuştur. Bunlardan ilki kpop'ı G.Kore'den Japonya'ya yayan ve Japonya'da milyonlarca satış ve dolu seyirciye konser veren TVXQ olmuştur. Bir diğer önemli grup ise BİGBANG küresel hallyu hakimiyetinin tartışmasız kabul edilmiş beş kişilik bir gruptur.Bu grup kariyeri boyunca 140 milyon ve üstü satarak 2015'te Hollywood Reporter tarafından Dünya'nın En Büyük Erkek Grubu ünvanını almıştır. Kendi neslinde onu ayrı yere koyan en önemli şeyler hiçbir üye ayrılığı yaşamadan şu ana kadar aktifliğini koruyan ve şimdiki zamanın güçlü idol gruplarına direnebilen önemli dirayeti olmuştur. Kız gruplarında ise dönemin en önemli grubu Wonder Girls ve SNSD olmuş fakat Wonder Girls'ün Amerikan pazarına yoğunlaşıp G.Kore'de aktif olmadan geçen süresi boyunca SNSD dönemin en önemli ve güçlü kız grubu olarak adım atmış ve uzun süreler yerini kimseye bırakmamıştır. SNSD Japonya'da bir milyondan fazla satış yapan ilk yabancı kız grubu olmutuştur. Wonder Gİrls'ün resmi olarak dağıldığı günümüzde açıklanmıştır ,SNSD ise dağıtılmadan sadece üyelerin ayrılıkları ile günümüzde ne kadar eskisi kadar aktif olmasa hala yerini korumakta G.Kore'nin en popüler kız grubu ünvanını taşımaktadır.  

                                         






3.NESİL ( 2009/10-2013 )
Geniş uluslarası kitlenin oluştuğu, medyanın gücünün güçlü bir şekilde kullanılmaya başlandığı bir nesildir. İkinci nesle göre halkın ilgisi azalmaya doğru eğilim göstermiştir. Ağırlıklı olarak PSY'ın başarısı ile kpop yükselişe geçmiştir. A.B.D ve Çin'in kpop da yer almaya başladığı uluslarası konserlerin belirgin olduğu bir dönem olmuştur. Bu dönemin en önemli temsilcileri  PSY ( küresel ün)APİNK,2NE1,MİSS A, AFTER SCHOOL,EXO,HYUNA,GDRAGON,B.A.P,BTS olmuştur. Bu dönemin kuşkusuz en önemli grubu EXO olmuştur. Kore'de ki dönemin en güçlü fandomu inşa etmiştir. Çıkışlarından sonra anında konser biletleri satılan bir grup olmuştur. 


4.NESİL( 2014 -.... )

Hallyu dalgasının doruk yaptığı, kpop gruplarının uluslarası bir çok yerde konser verdiği ( asyanın dışına çıkarak avrupadan güney amerikaya hatta kuzey amerikaya kadar) , uluslarası satışların yükselişe geçtiği bir dönemle karşı karşıyayız. Grupların ve solo sanatçıların şarkılarının her dile çevrildiği, hatta fanı olduğu grubun katıldığı programların dahi altyazısının bulunduğu kpop'ın Kore'den dünyanın her yerine ulaşımının çok daha yükseldiği bir dönem olmuştur. Bu dönemin kuşkusuz en önemli gruplarından biri BTS olmuştur. Bu dönemin önemli temsilcileri EXO,TWİCE,BLACKPİNK,REDVELVET,GOT7,İKON,WİNNER,SEVENTEEN,GFRİEND dir. Bu dönem kpop'ın sonbaharıdır. Çok sayıda ikinci nesil dağıtılmış ya da dağılmıştır. Aynı zamanda kpop gruplarının artış sergilediği çok fazla grubun çıkış yaptığı diğer nesillerden farklı olarak takipçi kitlesinin sadece bilindik ve popüler gruplara değil araştırmacı ve seçici bir kimliğe bürünerek kendine uygun grubu seçebildiği bir nesil olmuştur ve bu durum devam etmektedir. Bunda teknolojisi ve sosyal medyanın geniş ve etkili kullanlılmasındaki payı oldukça büyüktür.



                                         




Bu günlük bu kadar sizde en sevdiğiniz nesili ve grupları yorum olarak yazarsanız aramızda güzel bir etkileşim kurabilirz. HOŞÇAKALIN...


-T.


1 yorum:

  1. Çok güzel bir makale olmuş.Kpop'a ilgili olanlar için Wattpad: ElifsuTekecik

    YanıtlaSil